STATUT RADY RODZICÓW
w Niepublicznym Przedszkolu Terapeutycznym „Dobre Miejsce” w Mławie
wprowadzony Uchwałą Rady Rodziców NR 1 z dnia 31.05.2021r.
I. Postanowienia ogólne:
1. Rada rodziców jest organem społecznym działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Niepublicznego Przedszkola Terapeutycznego „Dobre Miejsce” w Mławie przy ulicy Polnej 8a
2. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem przedszkola.
3. Regulamin niniejszy określa organizację i zasady działalności Rady Rodziców.
II. Cele , zadania i kompetencje rady.
Cele
1. Rada jest wspólnotą ludzi dobrej woli, mających na celu rozwój przedszkola, dobro dzieci uczęszczających do przedszkola stawiających sobie za cel formację własnej osobowości, troskę o wychowanie dzieci i ich rozwój psychiczny, duchowy oraz intelektualny, jak i rodzin oraz podejmowanie wszelkiej działalności wśród ogółu rodziców służącej tym celom
2. Rada obejmuje swoją działalnością całość życia przedszkolnego , niosąc pomoc w wypełnianiu misji przedszkola, którego mottem jest „ Miej serce i patrz w serce”. Wytyczony cel Rada realizuje poprzez osobistą pracę świadczoną dla wspólnego dobra oraz zdobywanie i szerzenie wiedzy wśród ogółu społeczności przedszkola , służącej rozwojowi dziecka i kształtowaniu jego osobowości i charakteru.
3.Rada jest gremium doradczym dyrektora przedszkola uczestniczącym w sprawach wychowawczych i dydaktycznych przedszkola
4. Zadania Rady
4.1. Do zadań Rady należy:
▪ Organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu rozwoju przedszkola.
▪ Współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym.
▪ Uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do ciągłego podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajaniu potrzeb dzieci.
▪ Przedstawianie inicjatyw służących rozwojowi przedszkola.
▪ Prezentowanie wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności wychowawczej i dydaktycznej przedszkola.
▪ Przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o udzielanej pomocy na rzecz placówki oraz działalności finansowej Rady Rodziców
4.2. Rada Rodziców nie jest organem władzy i nie ma osobowości prawnej.
4.3. Radę Rodziców cechuje:
- Wzajemny szacunek do siebie i innych
- Zaufanie do dyrektora placówki w jego decyzjach w zakresie kompetencji oraz do rady pedagogicznej przedszkola
- Otwartość , komunikatywność, przestrzeganie ustalonych zasad współpracy
- Znajomość zasad i metod pracy w przedszkolu zarówno wychowawczych, opiekuńczych jak i dydaktycznych
4.4. Rada Rodziców nie wchodzi w kompetencje Organu prowadzącego i Dyrektora przedszkola, które są określone w Statucie Przedszkola
4.5 Sprawy personalnej obsady kadry pedagogicznej i niepedagogicznej oraz sprawy finansowe i administracyjne nie wchodzą w zakres kompetencji Rady.
5.Kompetencje Rady:
5.1. Rada Rodziców uchwala:
▪ regulamin Rady Rodziców
▪ plan działania
5.2. Rada Rodziców opiniuje:
▪ zestaw programów wychowania przedszkolnego
▪ pracę nauczyciela ( na wniosek Dyrektora )
5.3. Rada Rodziców wnioskuje:
▪ do Rady Pedagogicznej, Dyrektora, organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny w sprawach dotyczących funkcjonowania przedszkola
III. Skład, struktura, tryb powoływania i odwoływania członków Rady Rodziców.
1. Członków Rady Rodziców wybiera się spośród ogółu rodziców na pierwszym zebraniu z rodzicami na początku roku szkolnego.
2. Spośród rodziców wybranych do Rady wybiera się w tajnym głosowaniu przedstawiciela do Zarządu Rady Rodziców.
3. Wybór nowych członków Rady Rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:
▪ indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady,
▪ propozycji członków Rady Rodziców.
4. Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
▪ złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców,
▪ odwołania na wniosek rodziców, członków Rady, po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
5. Kadencja Rady trwa jeden rok szkolny.
6. Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% członków Rady.
7. Działalnością rady kieruje Przewodniczący Rady wspólnie z sekretarzem i skarbnikiem.
8. Na pierwszym posiedzeniu rady rodziców, Rada powołuje Prezydium Rady. Prezydium Rady stanowi organ wykonawczy Rady.
9. W skład Prezydium wchodzą:
▪ Przewodniczący
▪ Sekretarz
▪ Skarbnik
10.Rada Rodziców posiada członków Rady, którzy są przedstawicielami rodziców grup wychowawczych w przedszkolu.
11.Członkowie Rady pełnią swoje funkcje społecznie.
IV. Prawa i obowiązki Prezydium i członków Rady.
1. Zadaniem Przewodniczącego Rady Rodziców jest:
1.1 Kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców.
1.2 Opracowanie projektu planu pracy na jeden rok szkolny
1.3. Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców, włączanie ich do realizacji planu pracy.
1.4. Zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców.
1.5. Kierowanie działalnością związaną z dobrowolnym finansowaniem okazjonalnych uroczystości i spotkań w Przedszkolu.
1.6. Przekazywanie Dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności Przedszkola.
1.7. Reprezentowanie Rady wobec Dyrektora Przedszkola oraz ogółu rodziców na zewnątrz.
1.8. Przedstawianie opinii i postulatów Rady Dyrektorowi oraz radzie pedagogicznej.
2.Zadaniem Skarbnika Rady Rodziców jest:
2. 1. Czuwanie nad właściwym finansowaniem zajęć dodatkowych.
2.2. Zbieranie funduszy pochodzących ze składek rodziców od członków Rady, którzy są jednocześnie przedstawicielami rodziców dzieci z poszczególnych oddziałów przedszkolnych .
2.3. Prowadzenie dokumentacji i ewidencji wpływów i wydatków.
3.Zadaniem Sekretarza Rady jest:
3.1. Sporządzanie protokołów z posiedzeń Prezydium Rady
3. 2. Załatwianie spraw administracyjnych związanych z działalnością Rady
4.Zadaniem członków Rady jest:
4.1. Bieżąca współpraca z rodzicami dzieci z poszczególnych grup wychowawczych, których członkowie są przedstawicielami
4.2. Wymiana informacji i bieżąca komunikacja
4.3. Zbieranie i przekazywanie Skarbnikowi środków finansowych od rodziców z poszczególnych grup
4.4.Rozliczenie się z zebranych pieniędzy
V. Zasady innej działalności Rady Rodziców.
1 Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych ustalonych na posiedzeniu Rady.
2. Wpływy z dobrowolnych wpłat na postanowione przez Radę cele zbierane są i dokumentowane na listach zbiorczych poszczególnych grup.
VI. Postanowienia końcowe.
1. W realizacji swoich zadań rada współpracuje z funkcjonującą w placówce radą pedagogiczną oraz dyrektorem, który jest jednocześnie organem prowadzącym przedszkole
2. Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady może być podjęta większością głosów członków obecnych na posiedzeniu rady.
3. Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady Rodziców.
4. Zebrania Rady zwołuje i prowadzi przewodniczący. W zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków.
5. Prowadzący zebranie zaprasza do udziału w zebraniu / z głosem doradczym / Dyrektora przedszkola oraz inne osoby .
6. Zebrania Rady są protokołowane i stanowią dokumentację placówki.
VII. Zmiany Regulaminu
1. Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Rada w drodze uchwały
2. Zmiana regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia.